Jak fotografovat živé modely – vše, co potřebujete vědět

Fotografie modelů jsou prostě něco víc naž jen fotografie. Již prvním krokem vcházíte do světa podmínek ne typicky fotografických. Budete mít co do činění s lidskými modely a atmosféra nebude vždy kontrolovatelná. I když zvládnete osvětlení, nastavení fotoaparátu a expozici, překvapení se může objevit, když to budete nejméně očekávat.

Zveme vás do tajů modelové fotografie, kde se podíváme na mezilidské i technické aspekty této obtížné profese.

Obsah

  1. Připravte sezení
  2. Druhy modelové fotografie
  3. Práce s modely a modelkami
  4. Světlo
  5. Zařízení
  6. Tým podpory
  7. Příprava produktů
  8. Postprodukce
  9. Závěrečné myšlenky

Připravte se na setkání

Okamžiky, které strávíte stanovením cílů a plánů pro focení se živými modely, nebudou nikdy promarněny. Dobré plánování ve spojení s jasnými cíli vám ušetří spoustu času a zbytečných nedorozumění.

V případě, že máte konkrétní zakázku na focení, a právě jste se pustili do organizace, musíte si položit několik otázek. Snažte se na ně získat co nejpřesnější odpovědi a vaše práce bude později snazší.

Nejprve si ujasněte, co má fotografie ukázat. Na jaký druh fotografie se chcete zaměřit? Je samotný model hlavním tématem fotografie, jako je tomu v portfoliové fotografii, nebo by to mělo oblečení nebo doplňky?

Za druhé, nezapomeňte naplánovat záběry, kterých chcete dosáhnout. Ve většině případů budete mít požadavky jasně stanovené marketingovými nebo PR účely a obsah snímků bude předem naplánován. Jakkoli může být fotografování spontánní, nesmíte zapomínat, proč a pro jaký druh fotografií se setkání koná.

Storyboard nebo natáčení videa, může být užitečným řešením při navrhování toho, co by měla fotografie obsahovat. V něm budete moci načrtnout následné záběry nebo připravit poznámky popisující přístup a obsah. Mezi otázkami, které je třeba zodpovědět, najdete takové jako  ohnisková vzdálenost, potřeba makrosnímků, světelné parametry a pohyb fotoaparátu.

Ačkoli storyboardy byly navrženy pro filmy, dokonale zapadají do role organizátorů větších projektů modelové fotografie. Pokud máte k fotografiím inspirativní připomínky, ať už od spolupracovníků nebo od klienta, neváhejte si je vytisknout a zařadit do obsahu.

Vytváření scénáře

 

Nedoporučuje se kopírovat dílo někoho jiného, ​​ale jeho použití jako zdroje inspirace a tipů pro vaše vlastní účely přijde jako neocenitelná pomoc.

Je třeba si položit otázku: „co mě může překvapit během modelingového focení?“. Mohly by to být rekvizity nutné pro pořízení snímku, o které by nebylo postaráno? Nebo možná přítomnost záložního modelu nebo modelky v případě nemoci nebo nedostupnosti?

Takto stanovený plán, krok za krokem, zajistí, že vyeliminujete všechny možné překážky při fotografování samotném, a současně vám poslouží jako standard k udržení vaší práce. Otázky typu „je vše hotovo?“ nebo „proč jsem to nepředvídal?“ budou po stanovení dokonalého plánu nepřípustné.

Druhy modelové fotografie

V zásadě existují dva způsoby, jak fotografovat modely a modelky pro obchodní účely. Liší se cílem, někdy i prostředím a klíčovým zvýrazněním fotografií.

První typ modelové fotografie je realizován v průběhu lookbooku. Lookbook je obvykle organizován s nápadem – předvést model, řadu oděvů nebo fotografa, vytěžit maximum z některých krásných prostředí, prezentovat módu pro novou sezónu. Lookbooks se nezaměřují pouze na obecnou úroveň informací, ale mnohem více na dojmy, které fotografie vytvářejí.

Chcete-li uspořádat obsah lookbooku, budete muset věnovat pozornost vztahům mezi fotografovanými položkami: jaké oblečení k sobě ladí, které doplňky dodávají fotografii požadovaný dojem a jak různé předměty souzní s daným prostředím.

Vytváření lookbooků vás často zavede na vzdálené strany světa, což vyžaduje další logistiku – letecký provoz, přesun vybavení, přepravu na místo, ubytování a dobré podmínky pro účastníky. Je potřeba přesný plán. Mimo plánovaný obsah lookbooku se mohou objevit i mimořádné výdaje na zaměstnance a je třeba s nimi počítat.

Druhý typ modelové fotografie je realizován spíše stylem produktové fotografie. Cíl přechází z propagace kolekce na přesné informace pro e-shopy. Pokusíte se ukázat kompozice oblečení, umístění kapes a strukturu materiálu. Někdy se můžete rozhodnout místo toho pořídit fotografie naplocho nebo na figuríně.

Fotografie produktu na živých modelech velmi často využívají bílé pozadí, které umožňuje nejjasnější prezentaci. Platformy, jako je Amazon, učinily z čistého pozadí RGB (255 255 255) požadavek, který představuje další výzvu pro modelovou fotografii. Kreativita a obchodní účely vás samozřejmě mohou vést k výběru barevného pozadí.

 

Stručně řečeno, můžete říci, že obsah lookbooku je organizován tak, aby pořízená fotografie, upoutala pozornost diváka (zákazníka) nebo sdílela myšlenku, zatímco obsah produktu slouží informačním a prodejním účelům. Jeden se chlubí, druhý prodává.

TIP: Jak mohu fotit modely doma?

Modelingové focení lze uspořádat i doma s cílem vybudovat portfolio nebo předvést produkt. Nezapomeňte však, že k tomu musí dojít za cenu profesionálního osvětlení a organizace časoprostoru. Na domácí relaci se snažte dodržovat co nejvíce rad pro profesionální nastavení a počítat s vážnou postprodukcí.

Práce s živými modely

Jak fotit modely a modelky?

Práce s modely může být pro fotografa obtížnější než práce s nejnáročnějším osvětlením. Zahrnuje spoustu lidských interakcí a ponechává prostor nepředvídatelným faktorům, jako jsou nálady a emoce. Naším cílem je zmínit několik rad, které usnadní fotografování nejen vám, ale i modelům.

  1. Neignorujte podrobnosti!

Ve chvíli, kdy si všimnete nesrovnalosti ve vzhledu (visící štítek, nevyžehlená košile, špatný účes) – reagujte. Tím se zabrání opakování chyb a vytvoříte si s modely lepší a upřímnější vztahy. Můžete být požádáni, abyste jim ukázali fotografie na displeji fotoaparátu, čímž si vytvoří názor na vaši přesnost a profesionalitu.

Nezapomeňte, že modelky se starají o svůj obecný obraz, i když se jedná pouze o jednoduché oblečení. Můžete odmítnout ukázat fotografie, ale pak si představte atmosféru, kterou to vytvoříte …

Dostatečně včasné postarání o detail vás také osvobodí od zdlouhavé povinnosti opravovat je v postprodukci. A obvykle je to dvojnásobné množství času, které později potřebujete k dotvoření detailů ve photoshopu, než na včasnou komunikaci bezprostředně při focení.

TIP: Pozadí při focení pod širým nebem

Pokud se vaše práce bude odbývat pod širým nebem, bude užitečné otestovat předem parametry, které budete během práce používat. Po nastavení expozice namiřte fotoaparát na místo, kde bude model stát, natáhněte ruku před objektiv, zaostřete na něj a zkontrolujte pozadí, které získáte. Jaká je hra světla vpředu a vzadu? Je pozadí správně rozmazané? Proveďte úpravy a až poté, co vše splní vaše očekávání, začněte pracovat přímo s modely.

  1. Péče o vztah a atmosféru.

Drobné detaily chování, jako je vřelé přivítání, galantní představení nebo prohlídka areálu, často dělají zázraky, pokud jde o vytvoření vztahu s modely. Nezapomeňte jim hned od začátku sdělit, co čekáváte a jak dlouho bude focení trvat.

Přesné informace podporují pocit bezpečí na straně spolupracovníka a budují dojem profesionality a zkušeností.

  1. Nezapomeňte na jídlo.

Pokud focení trvá déle než 4 hodiny, je jídlo nezbytnou výhodou. Zeptejte se modelů na začátku natáčecího dne, jaké jídlo upřednostňují, a zorganizujte příslušný catering. Vyvarujte se rychlému občerstvení (i když pizza je už nějakou dobu populární) a nekvalitnímu jídlu.

Modelky věnují velkou pozornost svému tvaru postavy a hmotnosti. Často se doporučuje zajistit po celý den menší občerstvení a vodu / čaj / kávu. Kromě toho mohou být také velmi užitečné v horkém počasí, když fotografujete venku, přestávky ve stínu. Především vezměte v úvahu, že levné jednoduché řešení ne vždy usnadňuje práci.

  1. Věnujte hodně času komunikaci.

Toto je pravidelně nejtěžší část práce modelingového fotografa. Mnoho technických věcí považuje za samozřejmost, i když to nemusí být vůbec zřejmé na druhé straně objektivu. Výrazy jako „vlevo“ nebo „vpravo“ získávají dvojí význam v závislosti na tom, zda mluvíte zpoza fotoaparátu, nebo o požadovaném efektu.

Stojí za to ukázat modelu pózu, kterou očekáváte sami, nebo pomocí kresby nebo fotografického příkladu. Právě zde bude užitečný obsah inspirací z předchozího focení.

Pokud očekáváte, že se na fotografii projeví emoce, popište je hned na začátku. Tvář se pohybuje ve třech rozměrech: zprava doleva a nahoru dolů. Druhá osa je ovlivněna polohou brady a čela. Nastavte jasnou konvenci pojmenování příkazů, které budete používat.

Např. „čelo vlevo“ bude znamenat otočení osy obličeje, zatímco „brada nahoru“ změní náklon obličeje. Bude velmi užitečné a časově nenáročné nechat si to včas vysvětlit a mít jistotu. Před začátkem můžete uspořádat malý test, kterým zkontrolujete koordinaci velení a pohybu mezi vámi a modelem.

Stručně řečeno: Jak se představují modelky na fotografii?

Způsob, jakým se modelky představují na fotografii, závisí na typu prezentovaných výrobků (Mělo by to být neformální nebo formální? Luxusní výrobky nebo každodenní doplňky?). Jednotlivé modely i modelky se také liší stylem, pokud jde o výraz obličeje, držení těla nebo scénický pohyb. Vaše požadavky mohou být různé – skočit plně oblečené do bazénu nebo zkusit lezení po skále, takže se připravte na slovní vyjednávání o pózách, které jako fotograf očekáváte.

Světlo

Jak co nejlépe využít to, co máte.

Práce se světlem v modelové fotografii je důležitá. Fotograf organizuje prostor se zařízením pro regulaci světla, které má k dispozici, a pracuje na tom, aby co nejlépe využil dostupný světelný zdroj. Některá focení se spoléhají na denní světlo, zatímco jiná využívají umělé osvětlení. Jaké jsou tipy pro každé z nich?

Denní světlo – fotografův spojenec

  • Při používání denního světla zůstává důležité nezkreslovat paletu barev. Zkuste fotografovat mimo silné sluneční světlo, které může mít vliv na tóny a barvy fotografie.
  • Vyvarujte se zenitových hodin, kdy jsou stíny hluboké a světlo velmi kontrastní.
  • K umístění modelů pod rozptýlené světlo použijte difuzory světla. Tím zabráníte hlubokým stínům pod očima a rovnoměrně rozložíte světlo na celou siluetu.
  • Pokud model stojí ve stínu, použijte světelné lampy. Zaručí přirozenější a jemnější osvětlení.

Osvětlení – výzva

 Je běžné používat osvětlení uvnitř i venku. Druhá možnost je mnohem náročnější, protože vyžaduje světla s vlastními zdroji energie a solidní část fotografických znalostí. Společná manipulace s denním světlem a zábleskem dodává každé venkovní relaci rozměr obtížnosti. Jaké jsou tipy pro použití osvětlení při fotografování živých modelů?

  • Mohou nastat situace, kdy bude šedý filtr na objektivu nezbytný.

Jednou z nich bude, budete-li chtít vytvořit rozmazané pozadí (f-stop s nízkou clonou, široká clona) a množství světla je příliš výrazné. A co víc, pokud používáte osvětlení, bude váš prostor pro manévrování s rychlostí závěrky omezený. Chybějící vysokorychlostní synchronizace v lampách nastaví horní hranici rychlosti závěrky na 1/250 s. a šedý filtr následně pomáhá snížit množství světla, které se dostane do objektivu a na senzor.

  • Je důležité mít znalosti o kombinaci pozadí a osvětlení. Níže naleznete příklady stejného osvětlení a různých použitých pozadí.

                         

 

Uvědomte si, jak černé pozadí zvýrazňuje podsvícení a vytváří dojem většího kontrastu. Pokud chcete dosáhnout záběrů ovlivněných danou atmosférou, stojí za to použít tmavé pozadí. Zatímco pokud dáváte přednost zaměření pozornosti na produkt nebo jeho detaily, doporučuje se pozadí bílé.

                                 

Nepřetržité světlo – pohodlné řešení

V případě nepřetržitého světla pracujete analogicky jako s fotografickými lampami, ale získáte výhodu živého náhledu ve fotoaparátu. Je také snazší k manipulaci, protože podmínky, které vytváří, jsou viditelné nepřetržitě.

Zařízení

Je důležité být informován o fotoaparátu a objektivu použitého pro modelovou fotografii. Ve většině případů budou fotografové technicky a znalostně dobře vybaveni pro dokonalé fotografování modelů i produktů. Zde se zaměříme na tři otázky, jaký vliv  má zařízení a jeho ustavení na vytvoření správného lookbooku a tvorbu fotografií.

Vzdálenost od modelu

Otázka skutečné vzdálenosti mezi fotoaparátem a fotografovaným modelem bude klíčem k úspěšné modelové fotografii, dokonce více než úprava ohniskové vzdálenosti. Pojďme to analyzovat pomocí příkladu.

Pokud použijete objektiv 135 mm nebo 35 mm bez změny polohy, hlavní rozdíl mezi výslednými fotografiemi bude množství pozadí v rámečku. Pokud se přiblížíte k objektu / modelu, abyste eliminovali zbytečné pozadí (které může být potřeba u 35 mm objektivu), riskujete zkreslení obrazu, protože se zmenšuje vzdálenost.

Proto pokud nestojíte o zkreslenou perspektivu, bude nejlepší zvolit objektivy s ohniskovou vzdáleností kolem 50 mm. Umožní vám udržet rovnováhu mezi vzdáleností a úrovní zkreslení. Pokud je objektiv větší než 50 mm, budete se zvětšováním vzdálenosti muset pracovat více.

Zkreslená perspektiva může vypadat takto:

Clona a módní fotografie

V módní fotografii neexistují všeobecně přijímané standardy pro clonu. V závislosti na typu fotografie, lookbooku nebo produktu, se doporučená clona změní.

U produktové módní fotografie bude clona mít vyšší hodnoty. To je způsob, jak zajistit ostrost produktu v celé hloubce fotografie.

U fotografií v lookbooku může být výhodou nižší clonové číslo, protože někdy rozmazané pozadí dodává fotografii kreativní dojem. V každém případě budete muset pečlivě zvážit, jaký je cíl záběru, a podle toho upravit clonu: nižší pro rozmazání, vyšší pro ostrost.

Typ a rozlišení fotoaparátu

Typ fotoaparátu může ovlivnit rozlišení výsledných fotografií. Jednou z otázek je, zda zvolit kameru se snímačem Full-Frame (FF) nebo APS-C.

Full-frame fotoaparáty nabídnou vyšší rozlišení, což je činí užitečnými pro relace lookbooku. Některé snímky mohou být vybrány pro tisk tak velký jako billboard, takže dosažení vysoké úrovně detailů vám pomůže.

Naopak relace produktu mohou vyžadovat nižší rozlišení kvůli riziku zbytečného zobrazení nedokonalostí produktu. Ideálním (a levnějším) řešením by pak mohla být kamera APS-C, která nabízí menší snímač a nižší rozlišení.

full-frame

crop-frame

Tým podpory

 Neexistuje žádná fotografická relace, která by byla organizována bez řešení tisíců zdánlivě nedůležitých otázek podpory. Disciplinovaný tým kreativní podpory velmi pomůže každému fotografovi na cestě k plné realizaci jeho nápadů v modelové fotografii.

Tým podpory spojí asistenty, kteří se starají o vzhled modelů/modelek (kadeřníci, vizážisté) a ty, kteří pomáhají fotografovi s technickými detaily scény (vedoucí výroby a jejich asistenti). Čím lépe zvládnete jejich koordinaci, tím bude focení rychlejší a efektivnější.

Dbejte na to, abyste informovali všechny pracovníky podpory o fyzických detailech scény, kterou chcete vyfotografovat. Pořadí, ve kterém plánujete pokračovat, v dalším postupu, v úpravách na vzhledu modelu, které položky plánujete jako následné využít ve scéně.

Zkušený tým podpory bude vědět, jaké otázky vám položit, aby byla jejich práce užitečná a  přínosná. Buďte připraveni na to, co se týká podrobností plánu, abyste odpověděli konkrétním a jistým způsobem. Je to cvičení představivosti a předvídavosti.

Příprava produktů

Při organizaci profesionálního fotografování může být příprava produktů zadána týmu podpory. Pokud je však váš pracovní rozsah a velikost focení minimální, budete si muset pamatovat několik základních podrobností o přípravě produktu.

Klíčovou radou bude udržovat všechny vyfotografované produkty čisté, nové a atraktivní. To bude znamenat leštění šperků, žehlení kousků oblečení a oprašování lesklých částí.

Zjistíte, jak užitečný je stlačený vzduch k odstranění prachu nebo rukavice z bílého lnu, aby nezanechávaly otisky prstů. U oděvů využívejte přípravky odstraňující drobné nečistoty a skvrny, a všechny druhy figurín nebo věšáků vám pomohou eliminovat nežádoucí záhyby.

Při focení jakéhokoli produktu bude váš model muset být dokonale upravený, pokud mají být výsledné fotografie na úrovni. Jejich celkový vzhled by měl raději zůstat neutrální, aby v produktu příliš nepřitahovaly pozornost. Důrazně doporučujeme v týmu zaměstnat stylistu, který od fotografa převezme břemeno přípravy modelu.

Postprodukce

Úplná odpověď na otázku, jak fotografovat modely se týká také postprodukce.

Pravidla postprodukce ve skutečnosti zůstávají stejná pro lidské modely i fotografie zátiší. Především si budete muset uvědomit obecný cíl fotografie a pokračovat v úpravách ve Photoshopu podle efektů, kterých chcete dosáhnout.

Pět pravidel vám pomůže zachovat postprocesing jako jednoduchý úkol:

Pravidlo 1: Další 2 minuty práce v přípravě ušetří 10 minut v postprodukci.

Drobné podrobnosti vynechané během přípravy mohou vést k velkým následným úpravám. Věnujte pozornost maličkostem, jako je prach, oblečení modelu nebo světelné reflexy.

Pravidlo 2: Snažte se neztratit věrnost reality přehnanou manipulací s parametry v softwaru pro úpravu fotografií.

Příliš mnoho úprav může zvýšit pravděpodobnost návratu produktu, když se fotografie použije v e-shopu. Snažte se to omezit na minimum.

Pravidlo 3: Ovládejte tónování fotografie a hloubku stínů.

Jedná se o variantu pravidla 1. Pokud ovládáte polohu modelu ve vztahu ke slunci, vyhnete se hlubokým stínům pod očima, a tím i mnoha korekcím tónování v postprodukci.

Pravidlo 4: Nepřehánějte sytost barev ani vibrace.

Zvyšování sytosti a vibrací nad přirozenou úroveň je nejčastější chybou v následném zpracování fotografie produktu. Ukažte neutrálním osobám výsledek své práce po zpracování, abyste mohli posoudit, jaký dojem vytvářejí barvy.

Závěrečné myšlenky

Představili jsme vám možná překvapení v modelové fotografii. Budou vycházet ze zmeškaných příprav, nedostatků lidské komunikace a nesprávného používání zařízení. Dokonce i postprodukce může představovat výzvu, pokud byla příprava provedena bez náležité péče o detail.

Znalost potenciálních hrozeb vám pomůže vytvořit si osobní rutinu fotografování modelů a ochrání vás před časově náročnými chybami. Naše rada je sledovat ty, kterých máte problém se vyvarovat, byste z nich mohli vyvodit co nejvíce pozitivních závěrů. Budování zkušeností na cestě v modelové fotografii vás nakonec přenese do okamžiku, kdy bude správa lookbooku nebo produktu dobře uspořádaná a bude efektivní.

Udělejte si čas na plánování, zůstaňte profesionální a přátelští v lidské interakci a osvojte si umění fotoaparátu a světla. Od té chvíle už zbývá jen cesta k vytváření kreativních a krásných modelových fotografií.