Rychlý průvodce produktovou fotografií

E-shopy, katalogy, billboardy. Ve všech odvětvích marketingu a prodeje je zvýšená poptávka po produktové fotografii. Produktová fotografie nadobro pronikla na trh a nadále dobývá nové oblasti. Pokud chcete pochopit, co je to produktová fotografie a co by o ní měl fotograf znát, jste na správném místě. V této příručce vám nabídneme užitečný úvod a několik praktických tipů.

Obsah

  1. Co je to produktová fotografie?
  2. Kde se používá produktová fotografie?
  3. Znamená to pouze bílé pozadí?
  4. Jak pořídit produktovou fotografii?
  5. Vhodný fotoaparát pro produktovou fotografii
  6. Postprodukce v oblasti fotografování
  7. Technologická řešení pro produktovou fotografii
  8. Závěrečné myšlenky

 Co je to produktová fotografie?

 V posledních dvou desetiletích digitální fotografie vyvinula několik samostatných žánrů, od panoramatických fotografií krajiny, až po fotografii produktovou. Právě v rámci posledního žánru, produktová fotografie získala přesně definovanou podobu a pevnou pozici.

Hlavním cílem produktové fotografie je přesně představit produkt v tištěné podobě nebo v online reklamě, který bude následně prodán pomocí různých marketingových kanálů. Produktová fotografie musí ukázat produkt ve skutečné podobě a kvalitě, ve které ho později zákazník obdrží.

Naopak fotografie designová vypráví příběh o produktu. Produkt je obvykle zobrazen v jeho přirozeném prostředí, přičemž hlavním cílem fotografa, je přilákat vaši pozornost a vytvořit kolem produktu pozitivní emoce.

Správná produktová fotografie by neměla vypadat lépe, než skutečný produkt. Dobře provedená produktová fotografie má zahrnovat přesnou prezentaci kvality předmětu.

V ideálním případě by produktová fotografie měla být také atraktivní a povzbudit zákazníky při rozhodování o nákupu.

Cílem je spokojený nákup zákazníka, aniž by byl uveden v omyl.

Kde se používá produktová fotografie?

Odvětví produktové fotografie je úzce spjato s prodejem a marketingem v sektoru elektronického obchodování. Prodejci a obchodníci budou produkt ukazovat přesně a plně, bez rušivého pozadí.

Mnoho platforem elektronického obchodování vyžaduje, aby fotografie produktů měly bílé pozadí a definovaný rozměr velikosti produktu. Tvůrci katalogů a manuálů často uvádějí další požadavky na fotografii.  Drobné malé detaily produktů potřebují ostrou přesnou fotografii na bílém pozadí, aby byla zajištěna dobrá úroveň kontrastu.

 

Velké značky, které prezentují své produkty na billboardech, ocení kouzlo bílého pozadí a dokonalého osvětlení, které může produktová fotografie nabídnout. Vysoce kvalitní produktová fotografie bude hrát velkou roli v informacích pro zákazníka. Využití produktové fotografie je dobré také pro letáky, brožury a plakáty, kdy produkt na bílém pozadí či bez pozadí působí dobře s textovou kompozicí.

Znamená to pouze bílé pozadí?

Rozhodně ne. Není to jen pozadí, které definuje produktovou fotografii. Jedná se o styl, který jste zvolili pro fotografování produktu:

  • chcete produkt prezentovat v plném rozsahu?
  • rozhodnete se zobrazit všechny podrobnosti?
  • budete fotit produkt přesně ve formě, kterou klient obdrží?
  • rozhodnete se fotit všechny prvky produktu, nebo chcete vytvářet umělecké kompozice?

Tyto otázky vám po zodpovězení pomohou kategorizovat snímek jako produktový nebo jej kvalifikovat jako designový.

Průhledné pozadí – užitečné v brožurách

Bílé pozadí – pouze produkt

Barevné pozadí – jiný design

Jak pořídit produktovou fotografii?

V případě produktové fotografie můžeme hovořit o řadě charakteristik, které z ní dělají  dokonalou fotografii. Správné vybavení, světla a nastavení fotoaparátu.

Produktové fotografie, připravené pro e-shop budou nejčastěji na bílém pozadí a ne v příliš vysokém rozlišení. Důvodem je skutečnost, že vysoké rozlišení odhaluje nesrovnalosti a nedostatky produktu.

Rozmazané pozadí také nebude možné použít pro produktovou fotografii, protože se pak často jedná více o fotografii s uměleckým nádechem a ne produktovou. Rovněž je třeba se vyhnout jakýmkoli částem záběru, které zůstávají neostré a maskují vlastnosti produktu.

Vhodný fotoaparát pro produktovou fotografii

Rozhodnutí, zda zvolit klasickou DSLR nebo bezzrcadlový fotoaparát (který neustále získává na popularitě), zůstává pouze s ohledem na velikost a kvalitu snímače.

Velikost snímače

Nejběžnější velikosti senzorů fotoaparátu jsou full frame a APS-C . Plnoformátový snímač má tradiční šířku 35 mm, zatímco APS-C je menší a má šířku 24 mm. Pro fotografování v režimu produktové fotografie je důležité, že APS-C umožní vyšší hloubku ostrosti, tj. ostrost celého produktu v rámečku (za předpokladu stejného nastavení)

Výběr fotoaparátů s full frame poslouží dobře v případě, kdy je zapotřebí vyšší úroveň detailů (rozlišení): produkty se spoustou malých funkcí nebo složitou strukturou např. šperky. Plnou hloubku ostrosti lze poté zajistit postprodukční technikou zvanou focus stacking. Série různě zaostřených fotografií je sestavena do jednoho ostrého snímku.

 

        APS-C

Full frame

Pokud se chcete vyhnout problémům se zaostřováním ve Photoshopu, zvolte techniku zainplementovanou v hardwarových řešeních pro fotografování typu packshot. Takovou techniku najdete v automatizovaných studiích Orbitvu, z nichž některá jsou určena speciálně pro malé předměty.

Zaměřte se na přední stranu

Zaměřte se na střed

Zaměřte se na zadní část

Typ objektivu

Volba objektivu pro produktovou fotografii je další otázkou vybavení. Popsali jsme fáze výběru objektivu v našem vyčerpávajícím průvodci. Zde zmíníme jen to, že makroobjektiv přijde vhod. Často nabízí nejlepší poměr zvětšení (podívejte se alespoň na 1: 1), který přímo odpovídá vykreslení detailů na výsledné fotografii.

Lze používat také makroobjektiv

Používá se i tradiční objektiv

Osvětlení produktové fotografie

Práce se světlem při fotografování je důležitá pro reálné zachycení produktu. Tvary, textury a barvy je třeba vykreslit stejně jako ve skutečnosti, aby zákazník před rozhodnutím o koupi obdržel přesné informace.

Požadavky na osvětlení produktové fotografie zahrnují až čtyři hlavní body. Pojďme je rychle prozkoumat:

  • Pro texturu – osvětlení nastavte nerovnoměrně.

Produkty, jako je nadýchaný textil nebo elektronické vybavení, budou vyžadovat, aby fotograf zachytil mnoho podrobností a postaral se o to, aby byla fotografie realistická. Nerovnoměrně rozložené světlo různé síly bude dokonalým prostředkem k vykreslení textury nebo jakýchkoli skrytých malých detailů.

  • Dbejte na vyvážení bílé a teplotu barev světelného zdroje.

Chcete-li vykreslit barvy bez narušení jejich přirozeného odstínu, budete muset sladit vyvážení bílé ve fotoaparátu s teplotou barvy světla použitých lamp. Nejlepší bude udržovat teplotu barev kolem přirozeného slunečního světla, ca. 5500 K.

Studené WB

Neutrální WB

Teplé WB

  • Seznamte se s výhodami nepřetržitého a zábleskového světla.

Neexistuje žádný skutečný rozdíl mezi nepřetržitým a zábleskovým osvětlením v kvalitě focených produktových fotografií, nicméně technické otázky vás mohou naklonit k volbě nepřetržitého světla. Nebudete omezeni na nižší rychlosti závěrky a budete moci těžit z živého náhledu ve fotoaparátu.

  • Pro opakovatelnost snímků – zvolte pečlivý plán nastavení.

Ve velkých firmách bude nutné zřídit studia produktové fotografie na různých místech nebo je často přesouvat. Logistika znesnadní dosažení přijatelné úrovně opakovatelnosti záběrů. Přesunutí tradičního fotografického studia s lampami bude snazší, pokud určíte plán nastavení. Nezapomeňte měřit a zapisovat vzdálenosti a úhly, stejně jako sílu světel.

Postprodukce v oblasti fotografování

Celá postprodukce produktové fotografie spočívá ve čtyřech fázích. Nejprve produkt oříznete (zbavíte pozadí).  Zadruhé si vyberete požadované jednotné pozadí, obvykle bílé. Za třetí retušujete povrch fotografovaného předmětu. Nakonec opravíte barevnou paletu fotografie manipulací se sytostí, živostí a kontrastem.

 

Je důležité, abyste na fotografii nepřekročili postprodukční efekty, protože to může zákazníka uvést v omyl, pokud jde o barvu nebo strukturu, a vyvolat nežádoucí vrácení produktu.

dostačující postprodukce

přehnaná postprodukce

Díky automatizovaným řešením dostupným na trhu mohou být některé kroky postprodukce eliminovány (provedeny strojem) nebo částečně automatizovány. Přemýšlíte o automatickém odstranění pozadí nebo o jednoduchém nastavení kontrastu a ostrosti? To vše se děje během několika sekund díky pokročilým algoritmům a maskovací technologii pro řezání produktu.

I při vysokých dovednostech v aplikaci Photoshop není člověk schopen rychlého automatického odstraňování pozadí. Produktová fotografie získává na důležitosti s rostoucím obchodem a poptávkou. Tisíce produktů vynásobené minutami v postprodukční úspoře času poskytují významné alternativní snížení nákladů.

Nakonec je třeba si uvědomit, že postprodukce slouží stejně jako jakýkoli jiný prostředek k přesvědčování. Dobrým řešením zde může být pozvání k další automatizaci. Pomůže to trvale udržet přesvědčivost vaší produktové fotografie na správné úrovni.

Technologická řešení pro produktovou fotografii

Mezi technologickými řešeními pro fotografování v režimu najdete spoustu  vybavení, od speciálních světel až po bílé otáčecí stoly. Trh také poskytuje automatizovaná řešení ve formě softwarově vybavených fotostudií  pro různé velikosti produktů.

Zamýšlíte pořizovat snímky nábytku? Nebo možná šperků? Budete moci najít řešení šitá na míru pro obojí, některá vyžadují více zkušeností než jiná. Jaké výhody přinášejí?

Otočné stoly

Tato zařízení nabízejí speciálně vyrobené, pohodlně tvarované bílé plexisklo nebo plastové povrchy, na které můžete umístit svůj výrobek. Otočné stoly, podporované podsvícením,  množstvím lamp, umožňují vytvoření fotografií s jednotným bílým pozadím. To se však děje za cenu spousty manuální práce – od zajištění správného vybavení až po složitou postprodukci.

U většiny fotografií pořízených v tabulce je nutné produkt vyříznout z pozadí. Možná bude třeba řešit problémykontrastem při fotografování lesklých předmětů a postprodukce ve Photoshopu se může stát obtížným úkolem.

Znalost nastavení osvětlení bude nutná, protože budete muset lampy uspořádat sami, což znamená zvolit sílu a úhly. Světelné lampy budou užitečným doplňkem a v závislosti na modelu fotografického stolu si budete moci vybrat různě zbarvená pozadí.

Automatizovaná studia

Automatizace produktové fotografie je možná díky softwarově podporovaným studiím. Jedná se o pokročilé technologie, které zefektivňují proces focení pomocí šablon, automatizací krok za krokem, a jdou tak daleko, že umožňují přímé publikování na různé webové stránky e-shopů.

Za cenu jednorázové investice připravují cestu pro výrazné snížení nákladů, protože tvorba jednoho setu fotografií společně s postprodukcí prováděnou v rámci jedné softwarové sady, je podstatně kratší.

Velkou výhodou automatizace produktové fotografie, je možnost automatického odstranění pozadí. Inteligentní techniky maskování, jako jsou ty od Orbitvu, nabízejí snadnou a kontrolovatelnou metodu pro bílé pozadí, která nevyžaduje vysoké fotografické nebo postprodukční dovednosti. To zase znamená další snížení nákladů s minimalizací výdajů na outsourcing a personální zajištění.

Úroveň kontroly, kterou získáte automatizovanými řešeními, nemusí být tak vysoká jako v tradičních studiích, ale určitě umožňuje vysoce kvalitní produktové fotografie vytvořené za výrazně kratší dobu. Což bude důležité pro vzrůst vaší společnosti. Naše video ukazuje některé z těchto výhod s hlubším pohledem na to, jak funguje automatizace.

Závěrečné myšlenky

Pro kohokoli, kdo má znalosti o tom, v čem spočívá správná produktová fotografie, se přístup k focení a postprodukci fotografií stává dosažitelným úkolem a cestou neustálého zlepšování dovedností.

Cílem a metodami fotografa produktových fotografií je ukázat produkt s maximální podobností realitě, omezit účinky hraničící s uměním a zvolit jednotné pozadí.

V závislosti na rozpočtu a obchodním účelu, si lze vybírat z vybavení fotoaparátů a technologických řešení určených pro pořizování snímků. Rozhodování je třeba zaměřit na rovnováhu mezi vysokou kvalitou a nákladovou efektivitou a nevyhýbat se ani zvážení automatizace v procesu tvorby fotografie.

Základní tipy a definice tohoto článku mohou sloužit jako odrazový můstek nebo výchozí bod pro tato rozhodnutí.